Tankar kring Ellen Key, kunskap och utveckling

 

Vad är bildning och är bildning viktigt och i så fall varför var frågor som jag var inne på i inlägget Inspirerande bildning för en söndag,publicerat den 22 september i år. Inlägget inleds med ett citat av pedagogen och författaren Ellen Key , en kvinna som fascinerar mig mycket. Vem var hon då, Ellen Key?

På Ellen Key sällskapets hemsida får man som läsare en fin inblick i Ellen Keys bakgrund och livsgärning. Hon föddes 1840 på herrgården Sundsholm utanför Västervik. Föräldrarna var liberaler och Ellen växte upp i ett hem fyllt av böcker som var till stor glädje för henne. Ellen Key kom genom sina livserfarenheter att utveckla ett omfattande intresse och en stark känsla för barn och för sociala-, kvinnor- och fredsfrågor. Hennes mest kända bok är Barnets århundrade, publicerad vid sekelskiftet 1900, en bok som översattes till 26 olika språk. Ellen Key kan utan överdrift framhållas som en av de personer som kom att få mycket stor betydelse för hur vi ser på barn, på föräldraskap och på utbildning och fostran. Ellen Key menade att barnet ska ses som en växt som behöver frihet och näring för att utveckla sina anlag.

Ellen Keys hjärtefrågor

Med tanke på den skoldebatt som vi haft det senaste året i samband med den nya skolreform som nu trätt i kraft kan det vara intressant att lyfta fram några av Ellens Keys grundläggande tankar kring bildning och utbildning.

Bildning genom självverksamhet var målet för ungdomsskolan liksom för folkbildningen. Faktaplugg och (yrkes)utbildning borde komma först i högre skolformer.

Hon ville avskaffa både aga och betyg – de befordrar fjäsk och osjälvständighet, liksom katekesplugg och ”snuttifiering” av skoldagen.

Inspirerad av idealisten Goethe talade hon om skönhetens religion. – Skönhetssinnet finner endast ett sant behag i lagom och måtta.

Källa: Ellenkeysällskapet.se

Tankar kring hennes kunskapssyn

För mig som pedagog och förälder känns hennes kunskapssyn återigen för att inte säga alltid mycket angelägen och intressant att föra fram. Hur kan vi verka för att främja lust och glädje under inlärning för våra barn och för oss själva? Ska vi växa som människor, vilket jag personligen tycker är skolans främsta uppdrag, är det viktigt att kunskapen blir en naturlig, organisk del av en själv som person. Kunskap behöver diskuteras, omprövas, testas för att jag ska hitta fram till ett eget ställningstagande till det jag lär in, så jag lär mig på djupet.På detta sätt kan vi knyta samman utbildning med bildning. Vi som arbetar med utbildning bidrar med ett sådant förhållningssätt till att vara med och dana mer ifrågasättande och självständiga människor, och det är utifrån nya tankar i dialog med andra som ett sant demokratiskt samhälle utvecklas. Vi behöver också det innovativa, det prövande förhållningssättet när det kommer till att starta nya företag, skapa konst, skriva böcker eller uppfinna nya produkter/tjänster.

Läs gärna också mer om Ellen Key på Ellen Keystiftelsens officiella hemsida

Hur ser du på kunskap och inlärning? Hur lär du dig bäst?

 

 

4 reaktioner till “Tankar kring Ellen Key, kunskap och utveckling

  • 23 oktober, 2011 kl. 3:07 e m
    Permalink

    Väldigt intressanta frågor. Såg följande fråga på linkedin: ”Är antalet högskolepoäng likställt med intelligens?”

    • 23 oktober, 2011 kl. 3:18 e m
      Permalink

      Intressant fråga Cecilia.Vad kunskapen gör med en som person är en central fråga, likaså vad man använder sin intelligens till. Verklig kunskap menar jag går på djupet och kan förändra den personliga livshållningen och värdegrunden.Kunskap som fungerar på detta sätt blir mer meningsfull. Jag är då själv aktiv i den kunskapande processen.

  • 23 oktober, 2011 kl. 8:59 f m
    Permalink

    Tack för intressanta tankar. Precis som du så tycker jag att det är viktigt att de som väljer att arbeta med utbildning eller i människovårdande yrken har en rik livserfarenhet. Att gå direkt från skolbänken till till exempel läraryrket anser jag inte är att rekommendera. Skolvärlden består av möte med många olika människor med skiftande bakgrunder. För mig personligen är livskunskap lika viktig som akademisk kunskap. Kunskap kan vi tillägna oss på många sätt och det finns kunskap som vi inte kan mäta i utbildningspoäng. Det är därför jag tycker att bildning är ett intressantare begrepp dvs vad kunskapen bidrar till när det kommer till att en person ska få växa som människa. Min uppfattning är att verklig kunskap får människor att berikas och förändras inifrån.

  • 23 oktober, 2011 kl. 7:49 f m
    Permalink

    Den enda kopplingen jag har till Ellen Key är att vi delar födelsestad

    Vad gäller kunskap och inlärning tycker jag det är trist att den traditionella skolan lever kvar i för stor utsträckning. Idag finns alldeles för många barn som har särskilda behov och inte klarar av ens särskolans läroplan. I den ”vanliga” skolan finns/fanns loggböcker där eleverna själva ska/skulle planera sin vecka. Alla klarar inte det. Alla klarar inte heller att säga… ”Jag klarar inte det här sättet”. Ofta dröjer det även länge innan föräldrarna får kunskap om hur långt efter ett barn ligger.

    När det gäller kunskap överlag har jag nog en hat-kärleks-relation till begreppet. ”Utan kunskap är du dum”. Men kunskap är ju så mycket mer än vad du lärt dig i skolan eller på en utbildning/föreläsning med jobbet. Kunskap kommer ur bedriften att kunna leva. Vi kallar det livserfarenhet. Med risk för att få på truten skulle jag vilja påstå att människor som jobbar med de som är allra mest utsatta bör ha mer livserfarenhet än lektionserfarenhet. Du kan aldrig, aldrig sätta dig in i en annan persons situation med enbart böckernas hjälp. Ett annat stort plus är om du tillsammans med din livserfarenhet bär på en ryggsäck. Gärna stor. Erfarenheter som inte alltid varit så lätta att ta sig igenom… men som gjort dig stark som människa. Jag menar… hur ska du kunna bistå en människa i kris (på riktigt) om du aldrig själv varit i någon form av kris? Aldrig fått kämpa med pengar, hitta jobb, få tiden att räcka osv?

    Jag har säkert mer att säga men jag känner att jag nog bör stanna här (just nu).

Kommentarer inaktiverade.