Gästskribent Petra Ariton

Petra Ariton är verksam som författare,förläggare och inspiratör. Själv ser hon sig som en bokdrömsmöjliggörare. I detta gästinlägg för Punctum saliens berättar hon om sina tankar om författarnätverket ”Skriva bok” som hon också är initativtagare till och samordnare för.

Författarnätverket ”Skriva bok” hjälps åt

att sprida kunskap om böcker

I tio års tid har jag arbetat med en av Sveriges mest erfarna starta eget-konsulter. Genom rådgivning och kurser har han supportat tusentals personer som funderat på att starta företag. Många av dem som kommer till honom har bra affärsidéer, men huruvida du kommer att lyckas som företagare beror kanske allra mest på hur duktig du är på marknadsföring och försäljning.

Bokbranschen idag är oerhört tuff och även de stora förlagen lägger ut ett allt större ansvar på den enskilde författaren när det gäller marknadsföringen. På ett sätt är det inte orimligt, eftersom du som författare är den som kan din produkt bäst. Men när du sitter ensam på din kammare och skriver är troligtvis inte marknadsföring av din blivande bok det första du tänker på. Antagligen tänker du inte ens på att din bok kan likställas med en produkt eller tjänst som ska säljas i ett företag.

För de flesta människor är detta med marknadsföring och personlig försäljning väldigt svårt. Det tar emot att berätta för världen om din bok och varför människor ska köpa den. Dels kan Jantelagen sätta en del käppar i hjulet för oss, dels vill man inte riskera att uppfattas som en skrikande reklampelare som tjatar om ens bok. Att däremot berätta om andra och att rekommendera andras böcker tycker det flesta är betydligt enklare. Ofta känns det inte bara enklare utan också mer äkta och roligt.

Tillsammans når vi längre

Idén till att starta ett författarnätverk kom till mig efter att jag analyserat vad som gör mina fyra webbtidningar (Allt om Företagande, Allt om skrivande, Sund Var Dag och CoachingGuiden) så framgångsrika. Nyckeln till framgången består i att vi är flera personer som skriver artiklar/krönikor och sedan hjälps åt att sprida innehållet. Genom att vi är flera som hjälps åt når vi ut till många fler än om vi var och en drev en egen webbplats. De artiklar som når ut allra mest är när någon av skribenterna gör en intervju. För då delar inte bara jag och de övriga skribenterna artikeln, utan även den som blivit intervjuad.  

Jag noterade också att jag personligen tycker det är mycket enklare att prata om andra författares böcker än vad det är att prata om mina egna böcker. Tanken kom då till mig att jag ville samla ett antal författare som tillsammans hjälps åt att berätta om varandras böcker. På så sätt kan respektive författare få mängder av marknadsföring för sina egna böcker, utan att känna sig som en skrikande reklampelare. Jag marknadsför de andra medlemmarnas böcker och får själv marknadsföring eftersom de andra medlemmarna marknadsför mina böcker.

Dessutom kan många författare uppleva sitt yrke som rätt ensamt och genom att skapa arenor för erfarenhetsutbyte, support, inspiration och ny kunskap kan vi tillsammans nå så mycket längre än vad varje enskild författare kan göra på egen hand. Vi får kollegor, vänner och samarbetspartners med samma intressen som en själv.

Författarnätverket ”Skriva Bok” är alltså ingen förening med en styrelse som tar alla beslut, utan ett nätverk med platt struktur där det är upp till var och en att avgöra hur mycket man vill engagera sig.

skrivabokaritonforlag
© skrivabok.se, Ariton förlag

Jag välkomnar dig till vår webbplats där du kan ta del av författarporträtt, recensioner och skrivtips.

www.skrivabok.se

Petra Ariton

www.aritonforlag.se

Petra Ariton har skrivit böckerna ”Ica-handlaren som drog i nödbromsen”, Adlibris, Bokus,

och ”Barnens pappa är en idiot”, Adlibris,  Bokus

Mer om Petra Ariton har du möjlighet att läsa i inlägget Petra Ariton vill bidra till en bättre värld genom att skriva berättelser som berör på Qoola Qvinnor. se.Petra Ariton är en av dem som medverkar i Qoola Qvinnors monter på bokmässan i Göteborg kommande helg, monter c00:05

 

Elisabeth Jönsson, ansvarig utgivare

www.punctumsaliens.se drivs av Elisabeth Jönsson. Elisabeth har en bakgrund som journalist, kommunikationsansvarig, egen företagare och är idag verksam som gymnasielärare i media och kommunikation. Hon är också författare, musiker och kulturentreprenör som, när andan faller på, medverkar i, ibland även arrangerar, olika former av kulturevenemang. Kärleken till orden, ett brinnande intresse för kultur och olika livs- och samhällsfrågor och en stor nyfikenhet på de digitala mediernas möjligheter ledde hösten 2010 till starten av inspirations- och kulturprojektet Punctum saliens. Projektet syftar till att lyfta estetiska och humana värden, väcka skaparglädje och ge själslig inspiration och livskraft. 2014 föddes Liv&Tanke Förlag. Boken "Mer Människa - tankar om livet" och den tid vi lever i, som gavs ut våren 2016, är den första i förlagets regi. Punctum saliens är med på Tidskrift.nu, samlingsplatsen för Sveriges kulturtidskrifter. Elisabeth Jönsson är medlem i Författarcentrum Syd, Smålands författarsällskap, Sveriges Författarförbund, Musikcentrum Syd och STIM (Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå).

4 reaktioner till “Gästskribent Petra Ariton

  • 22 september, 2013 kl. 1:41 e m
    Permalink

    Tycker att du skriver om något som är så viktigt. Att ta ett steg tillbaka och inte vara i den egna dynamiken hela tiden. Att ta ett steg tillbaka och inse vad man själv gör och fundera på hur detta kan leda vidare. ( tänker på det du skriver om att det är enklare att höja någon annan än sig själv )
    Att kunna dela med sig är en lycka och att njuta av det är en gåva. Att verkligen inse att jag/vi vinner allt på att dela eftersom helheten är större än delarna och att helheten inte finns om inte delarna är där.
    Tack Petra för att just du och din kreativitet finns!

    Med värme Malou

  • 22 september, 2013 kl. 1:07 e m
    Permalink

    Tack Maria för din respons! Att skapa tillsammans ger så mycket mer än vad var och en kan uppnå på egen hand. Jag ser fram emot läsa ditt manus när du är färdig! 🙂

  • 22 september, 2013 kl. 10:42 f m
    Permalink

    Tack Petra för ditt inlägg och intressanta tips om att skriva en bok. Vilken bra ide om att samverka och marknadsföra varandras böcker för att samtidigt få egen marknadsföring för sin bok.Att det bästa sättet att nå ut med sitt budskap och bok är att göra en intervju som visade det bästa resultatet för båda parter och det är verkligen något att tänka på. Att tillsammans är vi starka och uppnår mer inspiration, kunskap och kreativitet för att utvecklas i sitt författarskap! Jag känner mig mycket nyfiken och inspirerad jag vill väldigt gärna påbörja mitt eget skrivande ….. Jag måste fatta pennan NU!

    Mvh/Maria Björk

Kommentarer inaktiverade.