Kreativitet som konkurrensmedel

Holger Wästlund har varit VD för ett av Nordens största konsultföretag. Han har därefter jobbat som managementkonsult, suttit i många styrelser och jobbat med outplacement, dvs. att hjälpa människor till förändring av sin karriär. Just nu driver han ett tiotal hemsidor och har skrivit fem böcker.

Gästinlägg av Holger Wästlund

Holgers ambition är att ta fram och sammanställa konkreta råd och tips för den som vill nå sitt drömjobb inom nischer där konkurrensen är tuff, där det går snabbt att komma igång utan långa studier och där det är svårt att hitta bra information på annat håll.

Holger har genom sin bakgrund samlat erfarenhet från många olika branscher och han har successivt under många år sammanställt egna och andras erfarenheter. De bästa och mest beprövade av dessa erfarenheter har Holger samlat i form av råd och tips om vad man bör tänka på när det gäller att skaffa sig en ny karriär eller få ett nytt drömjobb. Holger jobbar mycket med kortfattade checklistor så att man kan kontrollera att man tänkt på allt, att man fattar de bästa och mest effektiva besluten med utgångspunkt från sina egna önskemål och att man inte glömmer något.

Holgers fru, Gunilla, har ett arkitektkontor och tillsammans testar de alla tips och råd i praktisk verksamhet.

För Punctum saliens skriver Holger om kreativitet som konkurrensmedel.

Konkurrera med kreativitet

I dagens företagsvärld kan man lite tillspetsat säga att det är lätt att ta reda på och, i värsta fall, plagiera andra företags produkter, metoder, affärsidéer och strategier. Det mesta går att hitta via internet eller genom andra kanaler. Många företag märker att deras konkurrenter har tillgång till samma kunskap som man själv. Har de den inte så kan de skaffa den. I dag kan detta gå snabbt. Till slut konkurrerar man med väldigt likartade produkter och tjänster.

Vad kan då företagen då konkurrera med? Jo, medarbetarnas hjärnor.

Jag har i min verksamhet haft förmånen att arbeta i och tillsammans med ett stort antal företag. De är så tydligt – de företag som kan skapa en positiv och kreativ miljö klarar sig mycket bättre i en tuff omvärld. Ofta kan man känna denna miljö redan när man stiger in genom entrén till ett företag, mött några medarbetares blickar och lagt märke till hur några av medarbetarna tilltalar varandra.

”Ett företag som inte utvecklar sina medarbetares hjärnor genom kreativitet löper risk att slås ut.”

Vi lever i ett kunskapssamhälle där man konkurrerar med hjärnkapaciteter. Ett företag som inte utvecklar sina medarbetares hjärnor genom kreativitet löper risk att slås ut. Vissa organisationer har insikten att skapa en utvecklande kultur där medarbetarnas hjärnor jobbar kreativt och utvecklas. Jag är övertygad om att det är dessa företag och organisationer som har framtiden för sig i en hård konkurrens.

Om en organisation vill utveckla sina medarbetares innovativa förmåga måste man få leka och ha roligt, även på jobbet. Hjärnan behöver både fysisk aktivitet samt intellektuell och emotionell stimulans. Detta skapas bäst i en positiv och tillåtande miljö med högt i tak. Medarbetarnas hjärnor måste helt enkelt jobba kreativt för att ett företag ska må bra!

Vi fungerar på samma sätt även om vi inte jobbar på ett större företag. Skaffa dig ett kreativt jobb och du har mycket större möjligheter att utvecklas så länge du håller igång!

Jag startade för ca två år sedan en sajt som heter ”Tips om drömjobb”. Sajten innehåller fakta om flera kreativa jobb, vilka egenskaper man bör ha för att lyckas, hur marknaden ser ut, hur man får anställning eller hur man startar eget. Gensvaret är stort och uppmuntrande och de flesta som hör av sig vill veta mer.

Man kan på olika sätt skapa förutsättningar i sitt eget arbetsliv så att hjärnan mår bra och utvecklas. En stimulerande, kreativ och tillåtande arbetsmiljö är ett effektivt motmedel mot s.k. hjärnstress. Då kan lymfocyterna, de vita blodkropparna, bli bärare av positivt laddade substanser när de cirkulerar runt i hela kroppen och överför signaler mellan kropp och hjärna.

”Hjärnan vill ha utmaningar”

Hjärnan vill ha utmaningar. Den är som en muskel som behöver tränas för att behålla sin elasticitet. Tidigare lärde vi oss att hjärnan var färdig och inte hade någon förmåga att tränas efter 20 – 25 årsålder. Men i dag vet vi att det är tvärtom.

Kemin i hjärnan påverkas när man ägnar sig åt kreativa övningar. Hjärnan blir mer mottaglig för olika intryck, eller stimuli som hjärnforskarna föredrar att kalla det. Dessa stimuli påverkar korttidsminnet och om hjärnan påverkats på rätt sätt är chanserna större att fakta och kunskap lagras i långtidsminnet, vilket är en förutsättning för att vi skall kunna plocka ut och använda samma kunskap senare i vår kreativa verksamhet.

Det är viktigt att ständigt syssla med kreativt tänkande, träna språk och lyssna på musik. Skolan borde lära ut detta till sina elever. Men framför allt borde vi alla förstå att hjärnan är ett kroppsorgan vi måste vårda hela livet.

Vill du skaffa dig ett kreativt drömjobb som t.ex. författare, inredare, stylist, modell, skådespelare, talare, guide? Eller funderar du på att starta boutique, kaffebar eller jobba med events, möten och upplevelser? Då är du välkommen att titta in på ”Tips om drömjobb” http://tips-om.se Där beskrivs ett 50-tal olika kreativa jobb.

Jag vågar nästan lova att du hittar något som intresserar just dig.

Holger Wästlund

Besök gärna några av Holgers hemsidor, t.ex. ”Tips om drömjobb” http://tips-om.se,   ”Jobba med events” http://jobba-event.se, ”Bli konsult” http://bli-konsult.se

En annan av Holgers livspassioner är trolleri.På  http://www.magic-management.com beskriver Holger Wästlund kopplingen mellan sin managementbakgrund och sitt trolleriintresse. Han blir numera mer och mer anlitad av företag för att med hjälp av magi beskriva eller förstärka deras budskap som kan vara affärsidé, kampanjer och annat som företagsledningar vill ha fram till anställda eller kunder.

– En rätt kul specialitet som jag är rätt ensam om i Sverige. Det finns några som är väldigt duktiga på detta i USA och England, berättar Holger Wästlund för Punctum saliens.

 

 

En reaktion till “Kreativitet som konkurrensmedel

  • 7 juni, 2013 kl. 11:25 f m
    Permalink

    Hej Holger!

    Jag vill börja med att tacka dig för ett mycket intressant och inspirerande gästinlägg som gav mig många nya tankar att reflektera över framför allt den del i texten där du önskar att vi skulle arbeta mer med kreativt lärande i skolan. Jag är Projektledare i skolan och jag besöker bara eleverna korta stunder i veckan men i mitt arbete med eleverna använder jag mig av kreativt skapande och övningar för att stärka den kreativa förmågan där musiken får ett stort utrymme i mitt arbete med barnen. Så jag håller verkligen med dig om att det vore fantastiskt om alla skolor kunde arbeta medvetet med kreativt lärande då vi behöver vårda hjärnan som kroppsorgan.

    Mvh/Maria Björk

Kommentarer inaktiverade.