Svinalängorna ger kunskaper om barns utsatthet

Barnen i Svinalängorna skapar sina egna överlevnadsstrategier

Hon älskar att simma. När Leena kommer hem efter simtävlingen  ligger pappa Kimmo full på golvet i vardagsrummet.Lillebror sitter och tittar på TV i soffan och suger på en gurkbit. Beslutsamt tar Leena tag i sin pappa, stödjer honom in till sovrummet varefter hon tar fram en bit papper och torkar bort bajshögen från golvet. Skurhink och trasa kommer fram och av ren vana skurar hon rent från sina grisiga och alkoholiserade föräldrar. Lillebror vill hon på alla sätt skona.De gånger mamma Aili och pappa Kimmo bråkar som värst har lillebror och hon en ritual där lillebror Sakari klär av sig, kliver ner i badkaret varefter Leena sakta håller bak lillebrors huvud samtidigt som hon håller för hans öron.Slagsmål hör till vardagligheterna i barnens liv. Och det som skulle bli en mysig familjejul förvandlas snabbt till en helvetsjul. Trots detta fortsätter mamma Aili  och pappa Kimmo sitt destruktiva äktenskap. För barnen blir kulmen i filmen föräldrarnas slagsmål då pappa slagit mamma så svårt att mamma badar i blod.Barnen tas om hand av sociala myndigheter.

Tvingas som vuxen utveckla kunskapen om sitt liv

Vi får följa handlingen i Svinalängorna genom en vuxen kvinnas blick.Leena som vuxen kvinna spelas av Noomi Rapace,bilden.Foto: Rolf Konow

Det känns som om jag aldrig gjorde tillräckligt ,säger Leena som vuxen kvinna då hon med sin familj återvänder till sitt föräldrahem eftersom mamma Aili hamnat på sjukhus och är döende. Minnen, djupt traumatiska , men stundtals också fina vävs samman i Leenas möte med sin döende mamma. Vi får följa en nu vuxen kvinna som med stöd av en varm och kärleksfull man och sina två döttrar, besöker sin mamma, mycket motvilligt, på sjukhuset.Att se filmen är att tas i anspråk fullt ut. Känslorna ligger utanpå huden samtidigt som tårar trillar ner för mina kinder. För jag vet att detta är vardag för en del barn. Vem ser dessa barn?

Det är Pernilla August regidebut och hon gör det mästerligt.”Men nuet rymmer ett eget starkt drama och en nerv som vilar helt på en stark Noomi Rapace och på ett makalöst samspel mellan henne och Ola Rapace. Han och hon, hon och han, mellan dessa finns en kemi man sällan får till på film. Nära, naket, okonstlat. Rått och starkt går det rakt igenom duken”, skriver Smålandsposten i sin recension.

Filmen skapar tät kontakt med sin åskådare

Det finns en täthet och en känslomässig närvaro i mötena mellan filmens skådespelare.De inträngande närbilderna på ansikte,hud och ögon skapar hos mig som betraktare en möjlighet att förstå och tränga in i människornas inre liv. Parad med detta får jag en överblick över den sociala miljö som den lilla flickan växer upp i tilsammans med sin bror.

Barnets utsatthet och starka beroende till sina föräldrar skildras tydligt i filmen Svinalängorna. På bilden pratar pappa Kimmo ömt och hoppfullt till sin dotter Leena.Barnet hoppas in i det längsta. Foto:Rolf Konow

Jag läser i Svenska Dagbladet att det för Pernilla August blev det en dramaturgisk utmaning. Hon talar om att nå det rena uttrycket. Det som gör att publiken kan läsa själv, inte få givna tolkningar eller propåer. Det rena uttryck som gör att jag när jag ser Leenas stilla blick, förstår hela vidden av ett barn som till slut inte har något annat att hålla sig i än sig själv.

Pernilla August har gjort en fri egen tolkning utifrån Susanna Alakoskis bok ”Svinalängorna” (som också fick Augustpriset 2006 -recension Dagens Nyheter). I filmen får vi se barnets uppväxt genom en vuxen kvinnas ögon och vi får tillbakablickar i en mörk och tragisk uppväxt.

”Men ju mer jag trängde in i berättelsen, desto mer slog det mig att det skulle vara intressantare att kombinera barndomsskildringen med en nutidshistoria, som handlade om Leena i vuxen ålder”. skriver Pernilla August i ett förord till filmen.

Beundransvärda skådespelarinsatser

Det är genomgående beundransvärda skådespelarinsatser filmen igenom och de inblandade skådespelarnas känsloliv, inte minst barnens,kan inte ha gått oberörda ur filmen. Jag känner djup beundran för barnen, och framförallt Tehilla Blad som spelar Leena som barn och Junior Blad som spelar Leenas lillebror Sakari.

Leena tar tidigt ett vuxenansvar också för sin bror Sakari. Foto: Rolf Konow

Det är en angelägen film med ett angeläget budskap som borde öppna upp ögonen på sin publik. Frågan är vad vi sedan själva gör i konkret handling.Förhoppningsvis inte som den vuxna omgivning som skildras i filmen Svinalängorna, passivt ser på när små barn tillsammans med sina föräldrar kämpar för sin överlevnad.

Faktakunskap Svinalängorna (källa Nordisk Film)

 

Belönad med Publikpriset i Venedig 2010

Belönad med Foreign Press Award under Hamburgs Filmfestival 2010

 

 

Produktionsuppgifter:

Regi: PERNILLA AUGUST

Manus: PERNILLA AUGUST och LOLITA RAY

Producenter: HELENA DANIELSSON och RALF KARLSSON

I rollerna:

Leena – NOOMI RAPACE

Johan – OLA RAPACE

Aili – OUTI MÄENPÄÄ

Kimmo – VILLE VIRTANEN

Leena (som barn) – TEHILLA BLAD

Sakari – JUNIOR BLAD

Marja – ALPHA BLAD

Flisan – SELMA CUBA

Bilderna i inlägget är publicerade med tillstånd av Nordisk Film