Inspirationstips för kropp och själ – 1

Säkert har du precis som jag upplevt att energin går på sparlåga och att livskraften känns som bortblåst. Livets mening kan kännas avlägsen. Nej, jag syftar inte på depression som kräver medicinsk behandling utan på de svackor som vi alla kan drabbas av då och då under livets gång, Svackor när energidepåerna minskar. Hur ska man göra för att fylla på?

Jag har i flera tidigare inlägg skrivit om sådant som ger mig livskraft. Viktig energi- och inspirationskällor för mig är naturen, och att få umgås med nära vänner.

Men hur gör man när man gör ingenting. Det är något som jag kan ha svårt med eftersom jag nog är vad många skulle benämna en göra människa. Jag tänker mycket och idéer har jag sällan brist på. Men det får inte bli för många projekt, krav eller för många idéer. Jag har haft perioder när jag testat mindfulness, meditation och yoga med varierande resultat och det kan nog vara dags att ge sig in på det igen. Det är viktigt att vila och låta halten stresshormoner få chans att minska i antal. Tidningen Leva/PS har testat olika metoder för hur man kan vila sig i form. Det jag tänker är att jag blir nöjd om jag sätter mig ner en stund och njuter av fågelkvittret i naturen, eller tänder ett ljus och stillar mina tankar en stund. Även simning i lugn takt när det är lite simmare i bassängen har en lugnande effekt på mitt sinne. För jag vet ju hur viktigt det är att sinnet får vila.

Det skulle vara intressant att få veta vilka som är dina bästa inspirations- och energitips?

4 thoughts on “Inspirationstips för kropp och själ – 1

  • 7 juni, 2011 kl. 9:11 f m
    Permalänk

    Vi har lite samma tankar. Mitt blogginlägg i dag handlar som så många gånger förut om mormorsrutor och mitt behov av att sätta mig ner med virknål och restgarner och bara frossa i olika färgkombinationer. Önskar dig en bra vecka.

  • 6 juni, 2011 kl. 5:44 e m
    Permalänk

    Det är svårt det där med att göra ingenting, numera! förut, innan datorns o mobilens tid, var jag rätt bra på att göra ingenting. Kunde läsa, pyssla, ta en promenad o liksom vänta in inspirationen.. nu har jag märkt att det är lätt att fly från den där uttråkningskänslan genom att fylla tiden med oviktiga saker t ex slösurfa på nätet, skicka sms till folk bara sådär m m
    Intressant ämne! En fin kväll önskas! ha det gott!

  • 6 juni, 2011 kl. 9:50 f m
    Permalänk

    Du måste tro att jag bosatt mig vid datorn men icke. Just nu väntar jag på att få provköra en bil jag kanske kan köpa. Därav datasittandet.

    Jag finner mest sinnesfrid i naturen vid havet och i skogen. Men med Herr Panikångest som inneboende klarar jag mig heller inte utan terapi och mediciner. Men som komplement insuper jag frisk luft, träffar GODA vänner, bloggar med härliga personer, läser lyftande böcker och lyssnar på musik för själen. Att sitta på en klippa vid havet och bara lyssna på ingenting är en bedrift, men ibland klarar jag det.

    Till hösten har jag tänkt anmäla mig till en kurs i Mindfulnes bara för att se om det funkar. Även någon lightversion av yoga eller quigong lockar. Men i sommar är det naturen i första hand som ska få ge mig av all sin energi!

Kommentarer inaktiverade.