Kreativt med opera, men hur når man den breda publiken?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är med glädje jag läser i dagens DN att Sofi Oksanens bok Utrensning ska bli opera. Men hur når man ut till en bredare publik? Innehållet i Oksanens bok är angeläget då det inte bara skapar djupare förståelse för Estlands situation innan, under och efter  Sovjetregimen. Sofie Oksanen har ett säreget sätt att skriva på. Som läsare kommer jag mycket nära bokens huvudpersoner. Stundtals känns det som boken kryper under skinnet på mig. Samtidigt finns förmågan att lyfta den situation som bokens huvudpersoner  lever i till ett mer allmänmänskligt och existentiellt plan. Boken lämnar spår. Nu hoppas jag på fler konstnärliga uttryck, att det inte stannar vid opera. En bok som Utrensning behöver nå ut till den breda publiken. Frågan är hur?

Elisabeth Jönsson, ansvarig utgivare

www.punctumsaliens.se drivs av Elisabeth Jönsson. Elisabeth har en bakgrund som journalist, kommunikationsansvarig, egen företagare och är idag verksam som gymnasielärare i media och kommunikation. Hon är också författare, musiker och kulturentreprenör som, när andan faller på, medverkar i, ibland även arrangerar, olika former av kulturevenemang. Kärleken till orden, ett brinnande intresse för kultur och olika livs- och samhällsfrågor och en stor nyfikenhet på de digitala mediernas möjligheter ledde hösten 2010 till starten av inspirations- och kulturprojektet Punctum saliens. Projektet syftar till att lyfta estetiska och humana värden, väcka skaparglädje och ge själslig inspiration och livskraft. 2014 föddes Liv&Tanke Förlag. Boken "Mer Människa - tankar om livet" och den tid vi lever i, som gavs ut våren 2016, är den första i förlagets regi. Punctum saliens är med på Tidskrift.nu, samlingsplatsen för Sveriges kulturtidskrifter. Elisabeth Jönsson är medlem i Författarcentrum Syd, Smålands författarsällskap, Sveriges Författarförbund, Musikcentrum Syd och STIM (Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå).

En reaktion till “Kreativt med opera, men hur når man den breda publiken?

  • 29 september, 2010 kl. 10:48 f m
    Permalink

    Vill man nå ut till en bredare publik är operauppsättningar knappast så värst lyckat. En av Operan tidigare genomförd undersökning (2006) visar att den genomsnittliga operabesökaren i huvudsak är kvinna, bosatt i Stockholm och född i Sverige. Det är knappast den breda publiken man når ut till. Även om ambitionen från Operan givetvis är en annan.

    I inlägget ”Hur når man den breda publiken?” efterlyser du bredare konstnärliga uttryck utifrån handlingen i boken. Filmmediet är för många förknippad med en stark emotionell kraft och är dessutom lätt tillgängligt under vissa förutsättningar (t ex. distribution). Det behöver kanske inte vara ”konstnärligare” än så om nu ambitionen främst är att nå ut. Budskapet i Sofi Oksanens ”Utrensningar” förefaller viktigt och angeläget att berätta om, men metoden att göra en opera är knappast rätt väg för att nå ut till en bred publik.

Kommentarer inaktiverade.