Hur bevarar och utvecklar vi kreativiteten?

Om glädjen i att skapa

Jag tycker mycket om att skapa utifrån egna idéer. Min ålder gör at jag nu också har en del såväl yrkes- som livserfarenhet att vila i. En fråga jag ofta ställer mig i mitt nuvarande yrke som lärare är hur skapar vi som arbetar inom skolan en så kreativ arbets- och inlärningsmiljö som det bara är möjligt för våra elever?

Hur tar vi tillvara barns- och ungdomars kreativitet?

Jag vill lämna kateder- och ordning och reda debatten och åter lyfta frågan om kreativitetens utrymme i skolan. Jag har varit inne på området tidigare bland andra i inlägget Skapa och våga mer i skolan – men hur?

Jag var ett kreativt och skapande barn. När jag skulle fasas in i skolsystemet fanns inte så mycket utrymme för kreativitet längre. I vart fall inte inom ramen för skolans verksamhet , se inlägget Det skapande barnet och mötet med skolan.

Som lärare vill jag arbeta aktivt för att främja ungdomars kreativitet , något som inte alltid låter sig göras så lätt. Enligt Nationalencyclopedin, NE definieras kreativitet som förmåga till nyskapande. Det som  kan väcka en tankeställare är hur ofta vi ser exempel på barn och ungdomar som det kanske inte alltid gick så bra för i skolan, men som när de avslutat sina studier (om de avslutade dem) driver företag som olika konstnärliga projekt eller är framgångsrika artister. Jag vet flera sådana exempel. Vad var det egentligen med skolan som gjorde att deras kreativitet inte kunde få rum?

Eva Hoff, biträdande lektor i psykologi vid Lunds universitet har i flera år forskat om vad som påverkar barns kreativitet och om fantasins betydelse i leken.Hennes studier visar att det ger inte bättre resultat att drilla barnen hårt eller att införa tävlingsmoment.Varken piska eller morot är särskilt effektivt om vi vill främja barns kreativitet, visar hennes studie. Istället handlar det om att behålla och utveckla barnens inre drivkrafter ,(Dagens Nyheter den 15 februari Eva Hoff: Morötter i form av belöningar kan få barn att tappa lusten.)

Om värdet av drömmar

För att få fortsätta tro på min vision om värdet av att våra barn och ungdomar får en inlärningsmiljö som främjar fantasi och kreativitet blir det angeläget för mig att själv få vara skapande, kreativ och bli inspirerad. Jag tror på värdet av att som vuxen lyssna inåt, till sina drömmar ( såväl i sovande som i vaket tillstånd) och att arbeta för att förverkliga det man tror på för att må bra och bli en hel människa.

Om att bli inspirerad i sitt skapande

För att hämta inspiration har jag också egna förebilder där jag hämtar kraft och mod att tro att det är möjligt att förändra och förverkliga det jag drömmer om. För den som vill värna sin kreativitet och tycker om att läsa böcker i ämnet rekommenderar jag boken Det sjunde steget: om kreativitet och att finna sin livsrytm av Eva Sanner. Boken inspirerade mig för några år sedan (efter en tid då allt mest bestod av rutin) att arbeta för att hitta tillbaks till mitt inre skapande barn igen.Jag visste att det är då jag är lycklig. Jag drömmer om att få leva ett långt liv och att upp i hög åldern behålla så pass god hälsa att jag kan fortsätta skapa på olika sätt.

Låt oss fortsätta samtalen om kreativitet. Hur gör du för att värna din egen och andras kreativitet?

 

 

 

Elisabeth Jönsson, ansvarig utgivare

www.punctumsaliens.se drivs av Elisabeth Jönsson. Elisabeth har en bakgrund som journalist, kommunikationsansvarig, egen företagare och är idag verksam som gymnasielärare i media och kommunikation. Hon är också författare, musiker och kulturentreprenör som, när andan faller på, medverkar i, ibland även arrangerar, olika former av kulturevenemang. Kärleken till orden, ett brinnande intresse för kultur och olika livs- och samhällsfrågor och en stor nyfikenhet på de digitala mediernas möjligheter ledde hösten 2010 till starten av inspirations- och kulturprojektet Punctum saliens. Projektet syftar till att lyfta estetiska och humana värden, väcka skaparglädje och ge själslig inspiration och livskraft. 2014 föddes Liv&Tanke Förlag. Boken "Mer Människa - tankar om livet" och den tid vi lever i, som gavs ut våren 2016, är den första i förlagets regi. Punctum saliens är med på Tidskrift.nu, samlingsplatsen för Sveriges kulturtidskrifter. Elisabeth Jönsson är medlem i Författarcentrum Syd, Smålands författarsällskap, Sveriges Författarförbund, Musikcentrum Syd och STIM (Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå).

2 reaktioner till “Hur bevarar och utvecklar vi kreativiteten?

  • 31 mars, 2011 kl. 12:59 e m
    Permalink

    Kreativiteten är en gudagåva som vi ska vara rädda om! Skolan är tyvärr ofta kvävande, eftersom den kräver ”rätta svar” när den i stället borde ställa fler frågor. Vuxna bör ge barnen TID att fundera, utveckla och även skapa egna frågor… inte servera färdiga lösningar. Skolan är ofta också alldeles för dålig på att uppmuntra, i st för att se det kreativa markerar man med ”röda bockar”.

    Kreativitet, menar jag, utvecklar människors inre styrka och harmoni på ett sätt som shoppingtemplens trendhyllor aldrig kan göra.

    För mig är kreativitet ”lyckopiller”!

  • 30 mars, 2011 kl. 4:31 e m
    Permalink

    Jag tror att jag hade kreativiteten lite vilande under perioder av skoltiden, men sedan återuppväckte jag den och tog tillbaka den när jag blev vuxen igen.

Kommentarer inaktiverade.