Smålandsoperan utvecklar musiklivet

Smålandsoperan gör avtryck. Med årets föreställning av Don Giovanni visar Smålandsoperan att den har kommit för att stanna. Det är bara att bocka och buga för detta privilegium att Småland har fått sin alldeles egen opera.

Smålandsoperan startades på hösten 2013, mest som av en slump. Det fanns idéer, ambitioner och lust att prova på att sätta upp en opera. Och en opera blev det. 2014 spelade Mozarts Trollflöjten för fulla Hus på Huseby bruk, Succé för Smålandsoperans Trollflöjten. Idag finns en engagerad operakör, en ideell vänförening och flera olika former av evenemang genomförs, som möjliggör engagemang också för publiken i det lokala musiklivet , Smålandsoperan.

Don Giovanni av Mozart

Om årets föreställning Don Giovanni av Mozart, som äger rum i Husebys masugn, skriver Smålandsoperan ”en föreställning som ifrågasätter oss själva. Vår regissör säger att den handlar om de val människor gör.”

Regissör för årets operauppsättning är Elisabet Ljungar som i augusti tillträder tjänsten som musikchef för Norrlandsoperan. Hennes senaste uppsättning för dem, Blanche och Marie, nominerades till bästa världspremiär i International Opera Awards.

I jämförelse med föregående års föreställning, Trollflöjten, är Don Giovanni en sorglig berättelse där huvudpersonen karaktäriseras av Samuel Jarrick, baryton, en roll han tidigare också spelat i en uppsättning genom Skånska operan. Don Giovanni läser människor på ett mycket skickligt sätt. Han ser deras drömmar och innersta önskningar och tar sin chans att utnyttja dem för egen vinning, en tragedi då han är fullständigt oförmögen att känna empati. Kvar står människorna omkring honom, besvikna, desillusionerade, stundtals förtvivlade tills de inser vad de varit utsatta för. De ser då sig själva och tvingas ta ett större ansvar för sina egna liv.

 Don Giovanni (Samuel Jarrik) och Leporello (Björn Elmgren) Smålandsoperan i Huseby masugn.

Don Giovanni (Samuel Jarrick) och Leporello (Björn Elmgren) Foto:Mats Samuelsson

– I förrgår när jag såg ett genomdrag slog det mig också att för mig, som är en av tre delägare och som har ett vanligt jobb och gör detta på all ledig tid som sen blir över, är årets uppsättning en slags metafor till vårt företags utveckling och historia, berättar Christina Gutiérres Malmbom, producent för Smålandsoperan. Hon berättar vidare:

– Vi står och balanserar vid ruinens brant utan ett enda offentligt bidrag och med nästan en idiotisk tro på vår publik och vår omgivning. Samtidigt ger vi oss inte – precis som Masetto i operan som skall gifta sig med sin Zerlina. Zerlina är som Smålandsoperan, hon förförs av fläkten från den fina världen och sviker nästan sin enkle fästman för en vindpust från den fina världen hos adelsmannen Giovanni, menar Christina.

Masetto (Marcus Kroon) och Zelina (Yvonne Tuvesson Rosenqvist) Dion Giovanni.Smålandsoperan  Foto: Mats Samuelsson
Marcus Kroon (Masetto) och Yvonne Tuvesson Rosenqvist (Zerlina) Foto: Mats Samuelsson

 

OperaHuseby2015
Gustav Ågren, (Don Ottavio) och Karin Kjellgren, (Donna Anna)
Foto: Mats Samuelsson.

– Man kan säga att jag har lagt några nätter på att försöka tillfredsställa Kulturråd och kulturella förståsigpåare i olika ansökningar och förslag till projekt. I slutänden är det vår publik här som betalar våra sångare, musiker, rökmaskiner och annonser. I slutänden är Giovanni en skitstövel som konsumerar människor och inte bryr sig ett dugg om Zerlina. Det är fästmannen Masetto som är den som står kvar när det blåser och det är vår publik som räddar oss. Tanken hade inte slagit mig när jag skrev texten till programbladet, men nu såg jag det, avslutar Christina som tillsammans med Björn Elmgren, tillika sångare och operachef och Johannes Nordgren, ljussättare är delägare i Smålandsoperan.

Om årets uppsättning är bra eller dålig? Det är upp till publiken att bedöma. Här finns fantastiska sångare var och en skickliga på sitt sätt, starka personligheter som brinner för opera och för att dela med sig av musiken till sin publik. Det är lätt att inse att det ligger timmar och åter timmar av repetitioner och förberedelser för sångare, orkester och alla inblandade.  Imponerar på mig gör den stämväv som skapas när alla sångare är på scenen. Vilken glans!

Omslagsbild till detta inlägg från Operan Don Giovanni, Huseby masugn 2015, med Åsa Elmgren (Donna Elvira) och Samuel Jarrick (Don Giovanni).Fotograf: Mats Samuelsson

bylineelisabethjonssonpunctumsaliens

 

Elisabeth Jönsson, ansvarig utgivare

www.punctumsaliens.se drivs av Elisabeth Jönsson. Elisabeth har en bakgrund som journalist, kommunikationsansvarig, egen företagare och är idag verksam som gymnasielärare i media och kommunikation. Hon är också författare, musiker och kulturentreprenör som, när andan faller på, medverkar i, ibland även arrangerar, olika former av kulturevenemang. Kärleken till orden, ett brinnande intresse för kultur och olika livs- och samhällsfrågor och en stor nyfikenhet på de digitala mediernas möjligheter ledde hösten 2010 till starten av inspirations- och kulturprojektet Punctum saliens. Projektet syftar till att lyfta estetiska och humana värden, väcka skaparglädje och ge själslig inspiration och livskraft. 2014 föddes Liv&Tanke Förlag. Boken "Mer Människa - tankar om livet" och den tid vi lever i, som gavs ut våren 2016, är den första i förlagets regi. Punctum saliens är med på Tidskrift.nu, samlingsplatsen för Sveriges kulturtidskrifter. Elisabeth Jönsson är medlem i Författarcentrum Syd, Smålands författarsällskap, Sveriges Författarförbund, Musikcentrum Syd och STIM (Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå).